Image

ערב, בוקר או צהריים: מתי עדיף להתאמן?

כשמדובר בהשגת תוצאות אימון אופטימליות, זמן האימון הינו אחד הגורמים החשובים שכדאי לתת עליו את הדעת. האם הבוקר, ערב או אחר הצהריים הם הזמן הטוב ביותר לעסוק בפעילות גופנית הינה שאלה נפוצה מאוד המסקרנת מתאמנים בכל הגילאים. כל משבצת זמן מציעה יתרונות ושיקולים ייחודיים משלה, ולכן חשוב להבין כיצד הבחירה בזמן האימון תשפיע על אפקטיביות האימון. להלן נבחן ביחד את היתרונות והחסרונות של כל משבצת זמן, תוך התחשבות בגורמים שונים כגון טמפרטורת הגוף, רמות ההורמונים, יעילות האימון, השגרה היומית ועוד. כל זאת במטרה לייעל את שגרת האימונים ולהגיע לתוצאות הטובות ביותר. 

  

אימון בוקר: למשכימי-קום שבינכם

לאימון כושר בשעות הבוקר המוקדמות ישנם מספר יתרונות. ראשית, אימון בוקר מספק בוסט של אנרגיה (ממלא את גופינו באנדרופינים וממריץ את ייצור הסרוטונין) ונותן גוון חיובי להמשך היום. כמו כן, פעילות גופנית בבוקר יכולה גם לשפר את הפרודוקטיביות, המיקוד והשקט המנטלי, ולאפשר לנו להתחיל את היום בנימה רגועה, מאוזנת ובעיקר מרעננת. זאת ועוד, גם המזון שתאכלו לאחר אימון הבוקר יהיה בריא ומזין יותר, מאחר וכבר השקעתם זמן באימון, תשקיעו גם זמן במחשבה במה שתאכלו אחריו. שנית, התמדה עקבית באימוני כושר הופכת קלה יותר בעזרת אימוני בוקר, כלומר ע"י מתן עדיפות לפעילות גופנית מוקדם ביום, ישנם סיכויים פחותים להיתקל באירועים בלתי צפויים במהלך היום העלולים להפריע לשגרת האימונים. עקביות אימונים זו בונה משמעת ועוזרת להבטיח פעילות גופנית סדירה גם לאורך זמן, המובילה ליתרונות בריאותיים ארוכי טווח. לבסוף, פעילות גופנית בבוקר משפרת את חילוף החומרים בזמן המנוחה לאורך היום ובכך מסייעת גם בניהול משקל תקין, מכיוון שהיא מגבירה את שריפת הקלוריות היומית ומגדילה את ההוצאה האנרגטית של הגוף.

עם זאת, ישנם כמובן גם כמה חסרונות לאימוני כושר בשעות הבוקר. התעוררות מוקדמת עלולה להיות מאתגרת עבור אנשים מסוימים, במיוחד כאשר עבודתם נמשכת עד שעות הלילה המאוחרות והם אינם משכימי- קום בצורה טבעית. לכן, התאמת לוח הזמנים וקביעת שעות שינה סדירות, נחוצים בכדי להתגבר על מכשול זה. יתר על כן, ובמיוחד בחודשי החורף, פעילות גופנית בתנאים קרים או חשוכים עשויה להיות פחות אטרקטיבית עבור חלק מהאוכלוסיה, ולכן אם כבר קמתם חשוב להתלבש כראוי כדי לשמור על טמפרטורת הגוף בעת פעילות גופנית בתנאים כאלה. לבסוף, לגוף לוקח זמן להתחמם בשעות הבוקר, דבר העלול להשפיע על האימון ולהגביר את הסיכוי לפציעות שונות, ולכן חשוב להקפיד ולבצע תרגילי חימום ומתיחות נכונים כדי להמנע מפציעות מיותרות.

   

אימון צהריים: העצימו את היום שלכם

בעוד שפעילות גופנית בשעות הבוקר נחשבת לרוב כדרך הטובה ביותר להתחיל את היום, ישנן כיום מספר הוכחות המצביעות דווקא על היתרונות בעיסוק בפעילות גופנית בשעות הצהריים. 

הבחירה באימון כושר במהלך היום תוביל באופן טבעי להגברת רמות האנרגיה (הנמוכות בדר"כ בשעות הצהריים עקב אכילה ונפילת סוכר - Post lunch dip), והפחתת רמות הלחץ - דבר הגורם לשיפור המיקוד והפרודוקטיביות למשך שארית היום, ובנוסף מעניקה הפסקה חשובה מהעבודה או מכל מחוייבות אחרת, ומאפשרת טעינת כוחות מחדש הן פיזית והן נפשית המביאות לתחושת רווחה כוללת. עם זאת, שמירה על משבצת זמן עקבית לפעילות גופנית במהלך היום עלולה להוות אתגר עבור חלק מהאוכלוסיה בשל אילוצים טבעיים שונים.

כאשר מתאמנים בחללים סגורים כדוגמת חדרי כושר, חשוב לקחת בחשבון שהזמינות של מתקני האימון עשויה להשתנות בשעות אחר הצהריים. בדרך כלל, הזמינות הטובה ביותר הינה בשעות הצהריים המוקדמות, בעוד ששעות מאוחרות יותר עשויות להיות פחות נוחות ונגישות עקב ביקוש מוגבר של מתאמנים לקראת שעות הערב.

לכל אחד מאיתנו ישנו שעון ביולוגי פנימי (Circadian rhythm - שעון/מתנד צירקדי) האחראי על תיאום תהליכי תפקוד שונים בגוף, מחזור הדם ומעגל השינה, ומשפיע בין השאר גם על פעולת השרירים ורמת הביצועים, ולכן אימון במהלך היום יניב בדרך כלל תוצאות טובות יותר מאשר אימון בשעות הלילה, שכן השרירים נוטים לתפקד בצורה טובה יותר דווקא בשעות היום, עקב היכולת הגבוהה להשתמש בחמצן כדי לייצר אנרגיה.

יש לציין בנוסף, ששעות הצהריים מתאימות במיוחד לאימוני כוח ותרגילי מתיחות ארוכים, שכן בשעות הללו השרירים מתפקדים בצורה הטובה ביותר ובעלי יכולת גמישות מוגברת (המקטינה את הסיכוי לפציעה) עקב טמפ' גוף גבוהה. יתרה מכך, באם אין נפילת סוכר (כאמור לעיל) תחושת הערנות תהיה גבוהה יותר בשעות הצהריים, ולכן נוכל לבצע אימון חזק וארוך יותר מבלי להרגיש עייפות יתר.

   

אימון ערב: האפשרות האחרונה

כאשר השמש שוקעת, אנשים רבים מגלים שהנוחות וההתאמה לשגרה היומית שלהם הופכים את האימון בשעות הערב המאוחרות לבחירה המועדפת עליהם.

שעות הערב המאוחרות מציעות כמה וכמה יתרונות עבור מתאמנים המעוניינים לשלב פעילות גופנית בשגרת יומם. ראשית, אימון ערב מהווה משבצת זמן עקבית לאימונים, במיוחד עבור אותם מתאמנים בעלי לוחות זמנים עמוסים בשעות היום. כמו כן, אימון ערב מאפשר גם ביצוע פעילות גופנית סדירה בכל יום מבלי שהדבר יתנגש בשעות העבודה או בכל אחריות אחרת. יתרון נוסף, עיסוק בפעילות גופנית בסוף היום מפיג ביעילות את המתחים הרבים שהצטברו במהלך היום, ומקדם רוגע ושלוות נפש (בין אם מדובר באימון בעצימות גבוהה או אפילו סשן יוגה מרגיע).

אימוני כושר בשעות הערב מגבירים את רמות האנרגיה ואת הערנות המנטלית - לאחר יום עמוס, העיסוק בפעילות גופנית במהלך שעות הערב המאוחרות מספק חיות ואנרגיה ומהווה פתרון מצוין לעייפות המצטברת. יתר על כן, בשל שינויים פיזיולוגיים טבעיים, טמפ' הגוף בערב נוטה להיות גבוהה ובכך מסייעת ביצירת כח שריר רב יותר. בנוסף לכך ישנה גם המערכת האנדוקרינית (Endocrine system - מערכת ההפרשה הפנימית) אשר מפרישה בערב כמות מוגברת של הורמונים (טסטוסטרון וקורטיזול) ובכך אף היא משפיעה בצורה נכרת על היכולות הפיזיות באימון ערב לעומת הבוקר.

מחקרים מוכיחים שפעילות גופנית בערב משפרת את איכות השינה בצורה ניכרת - העלייה בטמפרטורת הגוף במהלך האימון וירידה הדרגתית לאחר מכן מהווה איתות לגוף להתכונן למצב שינה, דבר המוביל לשינה עמוקה ורגועה יותר. אימון ערב/לילה יכול להוות פתרון מועיל במיוחד עבור אותם אלו הסובלים מהפרעות שינה, או עבור אותם אלו המתקשים להירגע אחר יום עמוס במיוחד.

ולבסוף, כאשר מדובר באימון בחדר הכושר, אחד הגורמים שיש לקחת בחשבון הוא הזמינות המשתנה של המכשירים והציוד לאורך היום. אע"פ שבמשך רוב היום ניתן להתאמן בנוחות, ישנה חווית אימון נינוחה וזמינות המכשירים הינה גבוהה, בשעות הערב והלילה (18:00-21:00) יותר ויותר אנשים מגיעים להתאמן וכתוצאה מכך נגישות המכשירים יורדת וישנה תחרות גבוהה יותר על כל מכשיר כושר.

חשוב לזכור: זמן האימון אינו חשוב כ"כ כמו העובדה שיש לשמור על שגרת אימונים קבועה!

שתף פוסט זה