Image

הגנה על העור שלך: הצד האפל של חשיפה ממושכת לשמש

השמש מאירה לנו בקרניה החמות, אך מאידך היא גם מהווה סיכון משמעותי לעור ועל הבריאות הכללית שלנו. חשיפה ממושכת לקרינה אולטרה סגולה (UV) של השמש עלולה לגרום למגוון רחב של נזקים, החל מכוויות שמש קלות ועד למצבי עור קשים ואפילו סיכון מוגבר לסרטן העור. בשורות הבאות נסקור את ההשפעות המזיקות הנגרמות מחשיפה ארוכת טווח לשמש,  ונציע פתרונות פוטנציאליים לשמירה על עור בריא.

 

הנזקים האפשריים מחשיפה ממושכת לשמש

כוויות שמש: התוצאה הראשונית של חשיפה ארוכה לשמש הינה כוויות שמש, הבאות לידי ביטוי בעור אדום, כואב ובעיקר מודלק. כוויות שמש מתרחשות כאשר ה-DNA של העור ניזוק מקרינת ה-UV, דבר המעורר תגובה דלקתית בעור. בעוד שכוויות שמש הן בדר"כ תופעה זמנית, הופעות חוזרות ונשנות יכולות להגדיל באופן משמעותי את הסיכון לסרטן העור.

סרטן העור: חשיפה ארוכה לקרני השמש מהווה גורם סיכון מרכזי לסוגים שונים של סרטן העור. השמש פולטת קרינה אולטרה סגולה (UV), העלולה לפגוע ב-DNA של תאי העור ולהוביל להתפתחות תאים סרטניים שונים. ישנם שלושה סוגים עיקריים של סרטן העור: קרצינומה של תאי בסיס (BCC), קרצינומה של תאי קשקש (SCC) ומלנומה. BCC ו-SCC הם הסוגים הנפוצים ביותר של סרטן העור ונגרמים בדר"כ מחשיפה ארוכת טווח לקרינת UV של השמש, כמו גם מגורמים אחרים כמו גנטיקה ומערכת חיסונית מוחלשת. מלנומה אמנם פחות שכיחה אך היא הצורה הקטלנית ביותר של סרטן העור. חשוב לבצע בדיקה שנתית של העור, ולפנות מיידית לרופא כאשר מבחינים בשינוי כלשהו כגון שומות או נקודות חן חריגות.

היפרפיגמנטציה וגוון עור לא אחיד: כתמים כהים, נמשים וגוון עור שאינו אחיד, גם הם תוצאה של חשיפה מוגזמת לשמש. קרינת ה-UV מפעילה את ייצור המלנין (הפיגמנט האחראי על צבע העור שלנו) אך עם זאת, ייצור מוגבר של מלנין עקב חשיפה מוגברת לשמש עלול ליצור כתמים של פיגמנטציה. לרוב, מצב זה נפוץ יותר אצל אנשים בעלי גוון עור בהיר. הטיפול בהיפרפיגמנטציה עלול להיות ממושך ועשוי לדרוש טיפולים מגוונים כגון פילינג כימי, טיפול בלייזר/אינפרא אדום או מוצרי טיפוח ייעודיים.

הזדקנות מוקדמת: תהליך ההזדקנות הטבעי מואץ כתוצאה מחשיפה ממושכת לשמש, דבר המוביל להתפתחות קמטים, קמטוטים עדינים וכתמי גיל. קרינת ה UV חודרת לעור ופוגעת בסיבי הקולגן והאלסטין האחראים על שמירה על גמישות ומיצוק העור. פגיעה זו גורמת לנפילת העור, לאובדן הגמישות ולמראה עור דק ומקומט.

פוטודרמטיטיס: חלקנו עלולים לחוות רגישות יתרה לאור השמש, וכתוצאה מכך למצב המכונה פוטודרמטיטיס. מצב זה מתבטא בעיקר כפריחה מגרדת או שלפוחיות ויכול להתעורר גם כן על ידי תרופות מסוימות, ניחוחות או כימיקלים שונים הבאים באינטראקציה עם קרינת ה-UV. 

נזק לעיניים: העיניים גם הן רגישות לשמש. חשיפה ארוכת טווח לקרינת UV עלולה להוביל לקטרקט, עכירות של העדשה וניוון מקולרי, דבר המוביל לפגיעה באיכות הראייה. 

היחלשות מערכת החיסון: לחשיפה ממושכת של קרינת UV מהשמש יכולה להיות השפעה רבת-חשיבות על המערכת החיסונית של העור. השפעה זו עלולה לגרום לעור להיות פגיע יותר לזיהומים ומחלות שונות, שכן התגובה החיסונית המוחלשת יכולה לעכב את יכולתו של העור לתקן את עצמו ביעילות. מצב זה עלול לגרום לעיכוב בריפוי פצעים ורגישות מוגברת לבעיות עור שונות, ולכן חשוב להגן על העור מקרינת ה-UV המזיקה של השמש בכדי לשמור על מערכת חיסון חזקה ובכך להפחית את הסיכון לפתח מחלות עור.

  

פתרונות מומלצים להגנה מפני השמש

קרם הגנה: שימוש בקרם הגנה איכותי הינו חשוב ביותר להגנה על עור האדם מההשפעות המזיקות של קרינת השמש האולטרה סגולה (UV). לחשיפה ממושכת לקרני UV ישנן מספר השפעות שליליות כגון כוויות שמש, הזדקנות מוקדמת, קמטים ואף הגברת הסיכון לסרטן העור. קרם ההגנה משמש כמחסום לקרינת ה-UV לפני חדירתה לעור ובכך מגן על העור מפני ההשפעות המזיקות של קרינת השמש.מקדם ההגנה (SPF) הוא גורם חיוני שיש לקחת בחשבון בעת בחירת קרם הגנה. SPF מודד את רמת ההגנה מפני קרני ה-UVB האחראיות בעיקר לכוויות שמש. ככל שה-SPF גבוה יותר, כך הוא מספק הגנה ברמה גבוהה יותר. לדוגמא, קרם הגנה עם SPF30 חוסם כ-97% מקרני ה-UVB, בעוד ש-SPF50 חוסם כ-98%. עם זאת, חשוב לציין שאף קרם הגנה לא יכול לספק הגנה מלאה של 100%.

בחירת קרם ההגנה תלויה בגורמים שונים, כגון: סוג העור, אופי הפעילות, שעות ומשך החשיפה . בדר"כ מומלץ להשתמש בקרם הגנה רחב טווח בעל מקדם הגנה של 30 ומעלה, המבטיח הגנה הן מפני קרני UVB והן מפני קרני UVA (היכולות לתרום גם להזדקנות מואצת של העור). חשוב למרוח קרם הגנה בנדיבות כל שעתיים, ולמרוח מחדש בתדירות גבוהה יותר אם מזיעים או שוחים. 

ביגוד מגן: בחירת הבגדים הנכונים גם היא גורם חשוב בהגנה מפני קרינת השמש. רצוי ללבוש בגדים בעלי אריגה צפופה, או בדים המסומנים עם מקדם הגנה אולטרה סגול גבוה (UPF), אשר תוכננו במיוחד לחסום את קרני ה- UV ביעילות רבה. בנוסף, מומלץ לחבוש גם כובע רחב שוליים כדי להגן על הפנים, הצוואר והאוזניים מחשיפה לאור שמש ישיר. 

חפש צל: קרני השמש החזקות ביותר הן בין השעות 10:00-16:00, ולכן מומלץ למעט עד כמה שניתן את השהות הישירה תחת השמש ולחפש צל במידת האפשר. הגבלת חשיפה ישירה בשעות השיא מפחיתה משמעותית את הסיכונים האפשריים מקרני השמש המזיקות.

משקפי שמש: הגנה על העיניים מפני השמש הינה חיונית לשמירה על בריאות העין הכללית. מומלץ לבחור במשקפי-שמש המספקים 100% הגנה מפני קרני ה-UVA וה-UVB (חפשו תוויות המעידות על עמידה בסטנדרטים בינלאומיים להגנת UV). הרכבת משקפי שמש עם סינון UV גבוה ובטוח, תפחית את הסיכון לקטרקט והפרעות עיניים אחרות.

קוסמטיקה: ישנם מוצרי קוסמטיקה ייעודיים להגנה מרבית מפני השמש, מעבר לקרם ההגנה הרגיל. מוצרים אלו כוללים שילובים חדשים כגון קרם לחות עם הגנת SPF, פריימרים המגנים מהשמש, מסנני קרינה עם יתרונות נוספים לטיפוח העור כגון נוגדי חמצון וחומרי לחות, ואפילו מוצרי איפור המשלבים הגנה מהשמש כדוגמת קרם בסיס ושפתיים עם SPF מובנה. מוצרי קוסמטיקה ייחודיים אלו הופכים את ההגנה מהשמש לחלק משגרת הטיפוח והאיפור היומית.

שתף פוסט זה